Zima na kole? Proč ne!

(Aktualizováno před )

Jízda na kole v zimě se může jevit jako docela bláznivá představa, a to i pro ty, kterým troška chladu nevadí. Jenomže vedle toho, že z vás taková cesta na kole sněhem nebo dokonce ve vánici udělá v očích kolemjdoucích skutečného drsňáka, možná zjistíte, že taková cesta na kole zimní krajinou je docela příjemná, nemluvě o výhodách, které s sebou nese samotný pohyb a ta trocha (velmi) čerstvého vzduchu. Jak se na takové zimní kolo připravit?

Nezáleží na tom, jestli pojedete v terénu nebo po hladkém asfaltu, jakýkoli mokrý povrch způsobí, že pláště budou chrlit korozivní materiál na rám a hnací řetěz. Navíc, jakmile je asfalt posolený, je vaše kolo stejně zranitelné, jako kdybyste se s bičem práskali do zad. Takže hlavní pravidlo zní – ihned po návratu zima nezima vytáhnout hadici a co nejdříve smyjte z kola sůl dřív, než vám zničí řetěz.

Samozřejmě předtím musíte samotné kolo na zimu připravit. A to bude potřeba trochu kutilské zručnosti. Doporučujeme kolo rozložit na jednotlivé části – hlavně si dejte pozor na ty pohyblivé. Je nutno je řádně ošetřit, ideálně vodoodpudivou vazelínou. Namátkou řetěz, lanka, náboje a osy šlapek, všechny části rámu, kudy by dovnitř mohla vniknout voda (kolem řídítek, sedačky atd. Pokud si na rozložení a složení namaštěného kola netroufáte, možná bude lepší využít služeb specializovaného servisu.

Pravidelně kolo kontrolujte, po omytí osušte a případně znovu namažte vazelínou, zkontrolujte opotřebení ráfků a špalíků nebo brzdových kotoučů a destiček, protože vlhkost, nečistoty nebo mastnota mohou být pro tato místa obzvláště nepříznivá. Pravidelně promazávejte řetěz a dbejte na dobrý stav lanek. Pokud budete dbát na údržbu svého kola, můžete minimalizovat počet mechanických nehod, které se vám mohou přihodit při jízdě. Poslední věc, kterou byste chtěli, je uvíznout na okraji zimní silnice.

Tip: Potřeby na čistění kola najdete na specializovaném eshopu Singletrek.

Správné pláště na zimní radovánky

Častým omylem je, že pneumatiky s výstupky poskytují lepší přilnavost na každém povrchu – není tomu tak. Skutečnost je taková, že pláště s hroty a výstupky nezajišťují lepší přilnavost na asfaltu. Takové pneumatiky zlepšují přilnavost pouze na blátivém, pohyblivém a strukturovaném povrchu. Na hladkém a mokrém povrchu vládnou hladké pláště. Zamyslete se nad dezénem svých pneumatik na kole.

I na ledu poskytují hladší gumy mnohem větší styčnou plochu. Čím větší kontaktní plocha, tím lépe – to je důvod, proč brusle na led nemají výstupky a zuby.

Obecně pneumatiky s výraznějším vzorem znamenají za správných podmínek vyšší bezpečnost. Jaké podmínky? Například stálý a hluboký sníh. Když budete jezdit městem po kočičích hlavách, volte pláště, které umožňují trochu ufouknout, pomůže vám to k větší přilnavosti. Na druhou stranu valivý odpor můžete pocítit. Ale zase kdo by se chtěl prohánět centrem města na kole šedesátkou, že…

Pokud máte tzv. fat bike se širokými koly, budete si jízdu ve sněhu užívat. Tento typ kola je skvělé i na blbnutí v terénu a na letní písčité pláže, takže využití pro něj najdete celoročně.

Pro fajnešmekry tu pak jsou speciální zimní pláště na kolo, původem, jak jinak ze Skandinávie, které jsou opatřeny hřebíky. Opravu? Pneumatiky a hřebíky? Jasně, a docela jim to sluší. Guma vypadá trošku jako puberťák s pusou plnou akné, nebo jako když Přemek Podlaha nasází do gumy stovku nýtovacích hřebíků, ale je to taky cesta. Mj. hřebíkové gumy jsou na trhu už skoro 50 let a stojí za nimi finská Nokia. Ze zkušeností je taková hřebíková pneumatika vhodná především na v zimě neudržované cyklostezky, namrzlé chodníky a krajnice se zmrzlými zbytky rozježděného sněhu.

Jak ví každý správný cyklista, blatníky jsou v zimě nezbytností. Stříkající voda a bláto, které se při jízdě zvedají, vám mohou stříknou přímo do očí, obličeje, do láhve s vodou, na záda a velmi nepříjemně promočit zadek. A když už blatníky na kolo namontujete, nechte si je tam i po zbytek roku. Těch pár gramů přece uvezete.

Buďte vidět!

Je skvělé, že se na silnici stále častěji se setkáváme s tím, že i cyklisté používají světla po celý rok i za denního světla. V zimě je to ještě důležitější, protože za zatažených zimních dnů, kdy je slunce nejslabší, může být velmi šero a je nezbytné, abyste upozornili ostatní účastníky silničního provozu na svou přítomnost

Malá, lehká a velmi jasná dobíjecí LED světla jsou běžně k dostání a nezruinují vás. Mít světla neustále u sebe vás také zbaví obav, že vás během kratších dnů zastihne tma. Před každou jízdou se ujistěte, že jsou světla nabitá (nebo že s sebou máte náhradní funkční baterie).

Vhodné oblečení

Nejzřetelnějším a pravděpodobně nejdůležitějším faktorem při jízdě v zimním počasí je samozřejmě oblečení. Správná větruodolná, termální a nepromokavá výbava vás na vyjížďkách udrží v suchu a teple, takže si sotva všimnete, jaká je zima. Kompletní zimní cyklistické oblečení se může na první pohled zdát jako velký výdaj, ale pečlivým výběrem a vrstvením můžete získat oblečení vhodné do různých teplot.

Možná budete v pokušení na sebe jednoduše hodit na sebe tlusté fleecové a nepromokavé oblečení, ale musíte také vzít v úvahu, že se v něm budete potit, i když se teplota bude blížit nule. Pot se bude hromadit pod oblečením a způsobí, že se budete cítit mokří, studení a ulepení.

Používejte proto raději oblečení určené pro cyklistiku, protože oblečení pro jiné sporty nemusí mít správný střih pro vaši polohu při jízdě nebo správné vlastnosti, které vás ochrání před vlhkostí.

Kvalitní zimní větruodolné a vodoodpudivé rukavice a návleky udrží vaše ruce v teple – ty jsou nejnáchylnější k prochladnutí jako první.

Nejste si jisti, zda máte na sobě dost oblečení (nebo příliš mnoho)? Pak si před jízdou vyjděte na chvilku ven a zjistěte, jak se cítíte. Nezapomeňte, že námaha při jízdě vás trochu zahřeje.

Dobrým nápadem jsou čiré nebo lehce zabarvené brýle, aby se vám do očí nedostaly stříkance a kamínky. Na zimní hory pak ještě jedny, které, které ochrání před “sněžnou slepotou”.

Foto: Depositphotos

Diskuze

Scroll to Top
Web vyrobili ve Webklient.cz