Nové trendy v balení eshopů upřednostňují udržitelnost, ekologii, efektivitu a personalizaci

(Aktualizováno před )

Trh elektronického obchodování se neustále rozšiřuje. Většina výrobních i obchodních firem se připojuje k revoluci elektronického obchodu. Podle odhadů zaměřených na tuzemský trh eshopy přesáhnou maloobchodní tržby z elektronického obchodování v roce 2021 magickou částku 200 miliard korun. Překročí tak dokonce i minulý – rekordní pandemický rok.

Balení je důležitým základním kamenem odvětví elektronického obchodování a jeho poptávka neustále roste s tím, jak se odvětví elektronického obchodování nebývale rychle rozšiřuje. Obaly nejsou jen ochranou, jedná se také o důležitý parametr ovlivňující konečnou cenu dopravy a logistiky. Proces spojení výrobku a obalu je obvykle posledním krokem vychystávání zboží. Balení také funguje jako marketingový kanál prodejce nebo výrobce. U špičkových výrobců obal jejich výrobku udává hodnotu jejich značky na trhu. Tito výrobci považují tuto fázi za základní pilíř své marketingové strategie a je také součástí jejich obchodního modelu. Pro přední výrobce je obal stejně důležitý jako samotný výrobek.

Nákupní zvyklosti spotřebitelů a průmyslové trendy v oblasti obalů jsou hlavními faktory, které stojí za rychlým tempem růstu požadavků na obaly. Abychom pochopili a porozuměli směru, kterým se tento růst ubírá, je důležité podívat se na hlavní trendy v oblasti obalů pro odvětví elektronického obchodu v roce 2021.

Udržitelnost: Obaly šetrné k životnímu prostředí

V roce 2019 proběhl masivní celosvětový protest proti změně klimatu a v ulicích se sešly desítky mladých lidí, převážně mileniálů a příslušníků generace Z, kteří požadovali, aby byl svět šetrnější k životnímu prostředí. Greta Thunbergová se stala symbolem generace, které není lhostejný osud naší planety. Tato mladá generace tvoří obrovskou část spotřebitelského trhu elektronického obchodu. Než tato ekologická generace nakoupí, zvažuje uhlíkovou stopu výrobku a celý jeho životní cyklus, od návrhu až po výrobu a přepravu.

Vzhledem k těmto demografickým změnám na spotřebitelském trhu se do popředí dostávají otázky udržitelnosti, recyklace a životního prostředí. Na vzestupu jsou bezodpadové obaly a další ekologicky šetrné obalové materiály. Oblíbenými se stávají obaly na rostlinné bázi, které využívají přírodní složky, jako jsou houby, cukrová třtina, kokos, kukuřičný škrob a papír na rostlinné bázi.

Mantra “redukovat, znovu použít a recyklovat” získává u mladých, vzdělaných a moderních zákazníků na síle. Podle průzkumu společnosti Accenture dává většina spotřebitelů přednost nákupu u společností, které sdílejí jejich hodnoty. Až 62 % dotázaných uvedlo, že by rádi nakupovali výrobky od společností, které se zaměřují na snižování množství plastů a zlepšování životního prostředí. Spotřebitelé si začínají uvědomovat svou uhlíkovou stopu a častěji podporují značky, které sdílejí jejich hodnoty.

Personalizace: Digitální tisk podpoří unikátnost každého jednoho balení

Novému desetiletí bude dominovat vše digitální. Digitální tisk poskytuje efektivní a estetické řešení designu pro všechny druhy obalů. Jeho obrovskou výhodou je, že díky své technologii dokáže tisknout již od jednoho kusu bez toho, aby se dramaticky zvýšila cena u každého dalšího přizpůsobeného tisku.

Digitální tisk umožňuje výrobcům obalů mnohem větší volnost v možnostech personalizace a přizpůsobení, než tomu bylo u mechanických procesů, jako je ofsetový tisk. Není tak problém vytisknout na krabici klidně jméno zákazníka, jeho adresu, stejně tak jako číslo objednávky nebo další údaje potřebné pro logistiku, jako je třeba čárový kód dané krabice, díky němuž expedient pozná, jaké zboží do dané papírové krabice patří. Údaje se pak automaticky přenesou i dopravci, který již s předstihem zná hmotnost a rozměry balení a může tak efektivně plánovat trasy svých sběrných vozů nebo umístění do stále oblíbenějších automatických výdejních boxů.

Jednou z obrovských výhod digitální tiskové technologie je, že má schopnost tisknout všechny barvy v jednom průchodu, což je mnohem efektivnější než jakýkoli jiný druh tisku. Poptávka po digitálním tisku rychle roste a trh prochází zásadní proměnou s ohledem na efektivní výrobu obalů. Digitálně tištěné obaly vedou k lepšímu zapojení zákazníků, což z nich činí oboustranně výhodnou strategii.

Unikátnost: Obaly na míru

Obaly na míru jsou sexy a budou i nadále. Tento trend se v různých podobách buduje již několik let, ale v roce 2021 bude mít na toto odvětví velký vliv. I v Česku to jsou známé krabice, jež se po vybalení mohou proměnit v boudu na psa nebo úložnou krabici na drobnosti či archivační krabice. Získají tak šanci na druhý život a opět jsme zpět u udržitelnosti a ekologie.

Obaly na míru vám pomohou přidat osobní přístup, který umožní navázat emocionální spojení se zákazníkem. To vede k věrnosti značce a nakonec i k vyšším tržbám. Obaly na míru také pomáhají poskytnout v kombinaci s digitálním tiskem zákazníkovi personalizovaný uživatelský zážitek. Zvyšuje také hodnotu značky vaší společnosti. Pokud se vydáte cestou obalů na míru, vaši zákazníci si budou moci spojit tematické barvy, vzory a loga vaší značky pouhým pohledem na obal. Posílíte tím také budování značky vaší společnosti.

Efektivita: Minimalistické obaly

Minimalismus je jednoduchou cestou ke zvyšování efektivity. Se zvyšující se konkurencí a také náporem na přepraví kapacity se dá očekávat, že bude obalovému průmyslu dominovat. Přístup “méně je více” přebírá vládu nad obalovým průmyslem. Stále více přepravců tlačí na co největší využití prostoru ve svých vozech a s nelibostí vidí nezvyklé a nestandardní rozměry a balení. Oblíbené jsou ploché poštovní krabice s jasně předem danými rozměry. Někteří dopravci zcela odmítají přepravovat zboží jinak zabalené, než v krabicích, např. pouze zabalené do stretch folie či pytlů a podobně.

Estetika hraje přitom v tomto odvětví stále důležitou roli a minimalistická estetika bude vévodit průmyslu díky digitálním potiskům, výrazným barvám a jedinečným designům. Minimalistické obaly jsou oblíbenější u puntičkářských zákazníků, kteří neradi otevírají výrobky s extravagantním obalem. Většina zákazníků navíc považuje za nepohodlné procházet vrstvami rozbalování výrobku, což vede ke vzniku velkého množství odpadu. Oceňují jednoduchost a úspornost. Minimalistické obaly také usnadňují zachování udržitelnosti a ekologičnosti. Minimalistické obaly vytvoří luxusním a historickým obalovým materiálům konkurenci a budou muset přijít s řešením, které uspokojí požadavky mladších generací, jež dávají přednost minimalistickým a eko obalům a berou vážně změny klimatu, snižování množství odpadu a znečištění.

Foto: Michal Kubíček

Diskuze

Scroll to Top
Web vyrobili ve Webklient.cz