Chcete zkvalitnit svůj život? Vsaďte na moudrost ajurvédy

(Aktualizováno před )

Učení ájurvédy se mezi lidmi předává již tisíce let. Je to nejstarší medicínský komplex, bez něhož by dnešní systém klasického i čínského léčení vypadal jinak. Slovo ájurvéda znamená věda o životě (ayur= život, véda=věda). Zakládá se na přírodních zákonech. Cílem je najít rovnováhu na fyzické, duševní a duchovní úrovni. K dosažení tohoto cíle se používají řady procedur a činností, jako například meditace, jóga, přizpůsobení jídelníčku, dechová cvičení nebo detoxikace.

Poznejte tři základní oblasti

Narozdíl od moderní medicíny se ájurvéda nezaměřuje na příznaky nemocí, nýbrž se snaží najít a odstranit jejich příčiny. Základní myšlenkou je snaha žít v souladu s přírodními zákony a osobní konstitucí, která podle ájurvédy popisuje složení člověka. Každý člověk je tvořen pěti elementy (éter, oheň, voda, vzduch a země), které se projevují v podobě tří energetických principů (váta, pitta a kapha). Poměr těchto energií je individuální a nerovnováha se projeví.

Tři základní principy se týkají spánku, sexu a stravy. O spánek se neokrádejte, dopřejte si ideálně 8 hodin spánku. Měli byste chodit spát kolem 22.-23. hodiny, ale režim můžete upravit podle svých potřeb. Aby vás ze spánku nic nerušilo, pořiďte si kvalitní lůžkoviny a matraci. Sex je pro vaši vnitřní rovnováhu stejně důležitý jako spánek. Slouží k usměrnění výdeje energie a také jako požitek. Zároveň si dávejte pozor, abyste to nepřehnali, protože všeho moc škodí.

Dejte si záležet na svém stravování

Strava je v tomto učení nejrozšířenější oblastí. Proto vám představíme pár nejdůležitějších bodů. Jídlo berte jako svůj malý obřad – nehoňte se, ale jíst příliš pomalu také není dobré. Jídlo si vychutnejte. Pokud máte tu možnost, upřednostněte domácí, čerstvě připravenou stravu. Vařte výhradně z kvalitních ingrediencí.

 Hlavním jídlem by měl být oběd. Pokuste se zastoupit všechny chutě (sladká, slaná, hořká, kyselá, trpká apod.), a to v souladu se svou konstitucí. Co se týče množství jídla, jezte tak, abyste byli zasycení ze dvou třetin až tří čtvrtin. Doporučuje se nejíst těsně před cvičením nebo před spaním. Intervaly mezi jednotlivými jídly se liší podle vaší konstituce (váta a kapha 3-6 hodin, pitta může čas zkrátit).

Stravování podle ájurvédy je velmi komplexní. Nechte si od odborníka udělat Dóša test, abyste věděli, jakou máte osobní konstituci. Můžete se přihlásit na kurz, kde vám podrobněji vysvětlí principy a přímo podle vaší osobní konstituce doporučí jídelníček a seznam aktivit. Dále existuje několik kuchařek, které vám krok po kroku poradí, jak si na talíři vykouzlit zdravé jídlo na míru.

Pokud do sebe a svého zdraví chcete investovat a hledáte finance, mohl by vám pomoci spotřebitelský úvěr.

Foto: Tamanna Rumee, Pixabay

Diskuze

Scroll to Top
Web vyrobili ve Webklient.cz