Budou se mít slepice v následující pětiletce lépe?

(Aktualizováno před )

Obchodní řetězce Ahold, Tesco, Lidl, Globus, Kaufland, Penny Market a Billa se zavázaly k tomu, že postupně přestanou prodávat vejce z klecových chovů. Nejpozději by se tak mělo stát do roku 2025.

Už spoustu let se mluví o velmi nevhodných podmínkch, v kterých musí slepice v klecích žít. Dlouhé roky se volá o zrušení těchto nešetrných chovů. Teď možná konečně dojde k nápravě.

Protiargumentem majitelů klecových chovů ale byly a nadále jsou finance.
Podle předsedkyně Českomoravské drůbežářské unie Gabriely Dlouhé by přechod na neklecové chovy stál až šest miliard. Především by se musely vystavět nové budovy, předělat technologie chovu a tolik důležitá ventilace.
V tuto chvíli jsou náklady na výrobu jednoho vejce kolem 1,6 koruny u klecového chovu, u voliér o 30 haléřů více.
„Řetězce je ale vykupují s rozdílem zhruba 0,15 Kč,“ podotýká Dlouhá. I proto něchtějí chovatelé používat voliéry, které jsou finančně nevýhodné.
Podle předsedkyně Českomoravské drůbežářské unie už v tuto chvíli mohou řetězce brát vejce z neklecových chovů, ale nečiní tak, protože by musely zvýšit ceny, o které by spotřebitelé neměli zájem.

K zákazu chovu v klecích přistoupily v Německu, Belgii a Velké Británii. Celkově v Evropské unii je 53,1 procenta nosnic v klecových chovech. V Česku se stejně jako třeba na Slovensku či Polsku vymykáme evropskému průměru, u nás to činí 87,6 procenta.

Scroll to Top
Web vyrobili ve Webklient.cz